Corona zomergolf: kan je vakantie annuleren als je ziek bent?

Corona houdt ons nog steeds bezig, zeker met de zomervakantie voor de deur en nieuwsberichten over een ‘zomergolf’. Wat nou als u of uw reisgenoot vlak voor vertrek ziek wordt en niet op reis kan?

| Het antwoord: Ja, wanneer u of een medeverzekerde corona (of een andere ziekte) oploopt en daardoor de vakantie niet door kan gaan – dan heeft u dekking op de annuleringsverzekering of module annulering op uw reisverzekering. Dat geldt voor de Lancyr doorlopende reisverzekering en alle andere reisverzekeringen die je in Nederland kan boeken.

Let op: u moet dus wel de module ‘annulering’ op de (doorlopende) reisverzekering hebben, of een losse annuleringsverzekering.

Reisgenoot ziek

Is uw reisgenoot met u meeverzekerd, dan geldt de annuleringsdekking voor jullie samen. U hoeft dus niet alleen op reis, tenzij u dat wilt.

Reist u met iemand die níét met u is meeverzekerd? Als u fit bent, maar uw reisgenoot kan niet reizen door ziekte (bijvoorbeeld corona) dan is de regel bij Lancyr als volgt. Uw reisgenoot moet zelf een annuleringsverzekering hebben die akkoord gaat met het annuleren van de reis. Wanneer daarop akkoord is, is er ook akkoord voor u op uw annuleringsverzekering als u anders alleenreizend zou worden.

Reist u met een groep vrienden? Dan is annulering van één reisgenoot niet automatisch reden om de hele reis te annuleren en vergoeden. Zoek contact met uw verzekering en leg de situatie uit, dan geven zij advies op maat.

Toestemming alarmcentrale als u kosten maakt
Moet u kosten maken voor uw vakantie, welke onder de dekking van uw reisverzekering vallen? Bijvoorbeeld omdat u daar ziek en naar een arts wil of vervroegd naar huis? Bel dan eerst de alarmcentrale van de verzekering en vraag toestemming. Anders krijgt u deze kosten niet vergoed. De alarmcentrale kan u bovendien in allerlei situaties helpen en adviseren over de beste oplossingen.

‘Passende oplossing’ in plaats van geld terug

Het is niet zo dat de reis- of annuleringsverzekering altijd uw vakantie zal terugbetalen. Dat hangt ook af van de boekingsvoorwaarden. Bijvoorbeeld of u kunt omboeken, vouchers krijgt om de reis later in te halen of op andere wijze al door de reisorganisatie wordt geholpen. Dekking op uw verzekering betekent dat ze u zullen helpen een passende oplossing te vinden.

Flexibele boekingsvoorwaarden

Veel reisorganisaties hebben extra garanties ingebouwd bij de boeking van vakanties sinds het begin van de coronapandemie. Zo zorgen ze dat u wel vakanties bij hun organisatie blijft boeken. Deze garanties geven vaak een ‘escape’ wanneer een land op oranje reisadvies springt of als u zelf verhinderd bent, om de vakantie later in te halen. Zo behouden ze namelijk uw klandizie (en geld) ook als uw vakantie niet door kan gaan.

Let op: ook als er wel geld wordt uitgekeerd, kan in de verzekeringspolis een maximum bedrag zijn bepaald. Dus u ontvangt niet altijd de gehele reissom terug.

Annulering door corona uitbraak bestemming: geen vergoeding

Bent u niet zelf ziek, maar is er een corona-uitbraak op uw bestemming en is het reisadvies van Buitenlandse Zaken aangepast? Of durft u nu zelf niet meer naar dat land?

Dan helpt uw reis- of annuleringsverzekering meestal niet. Corona is een pandemie, en daarom geen ‘onvoorziene omstandigheid’. Het is een reëel risico bij elke boeking dat er nieuwe uitbraken kunnen zijn die uw reis verhinderen.

Wat er wel en niet mogelijk is op het gebied van annulering hangt sterk af van wat voor reis u geboekt heeft.

De Consumentenbond heeft hierover een zeer betrouwbare en overzichtelijke pagina gemaakt: klik hier

 

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder!

Esther Braaksma

Esther Braaksma

035 - 603 14 55

Maak een (bel) afspraak

Stuur ons een e-mail

Telefonisch contact

U kunt ons bereiken op nummer 035 - 603 14 55.